Får man köra en asfaltsvält om man har blivit av med körkortet?

Hej! Min kollega har blivit av med körkortet. Han jobbar som asfaltsarbetare. Han kommer flytta välten som packar asfalten. Han kommer då köra på allmän väg, typ statstrafik. Får han lagligt göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är körkortslagen (KörkL). Min uppfattning är dock att frågan inte kräver några större utredningsåtgärder varför nedan skrivelse inte heller kommer att bli särskilt lång.

Ovan uppger du att din arbetskollega "har blivit av med körkortet", vilket jag tolkar som att denne har blivit föremål för ett s.k. körkortsingripande i form av en återkallelse av körkortet enligt 5 kap. 1 och 3 §§ KörkL.

I 1 kap. 1 § 1 st. 1 p. KörkL sägs att denna lag, dvs. körkortslagen, innehåller bestämmelser om behörighet att köra motorfordon, terrängmotorfordon, traktor och motorredskap. Frågan blir då om välten kan anses omfatta något av de nyss nämnda kategorierna och då närmare bestämt begreppet "motorredskap". Och med motorredskap avses enligt 2 § lagen om vägtrafikdefinitioner ett motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen som ett arbetsredskap eller för kortare förflyttningar av gods.

Slutsatsen blir därför, såvitt jag kan bedöma och mot bakgrund av ovanstående, att din arbetskollega inte kan (får) framföra (köra) asfaltsvälten så länge körkortet är återkallat eftersom asfaltsvälten med största sannolikt är att betrakta som ett arbetsredskap på det sätt som avses i lagtexten, se även prop. 2000/01:95 s. 110.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare