Får man köra bil på is?

Får man köra bil på is? Och om man får, får man göra det utan körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får man köra bil på is?

Som jag förstår din fråga undrar du om man får köra personbil på is såsom frusna sjöar eller liknande. Sådan is är att betrakta som en terräng och därför blir terrängkörningslagen aktuell. För att man enligt lag inte ska få köra på en viss terräng krävs det att det uttryckligen förbjuds i terrängkörningslagen. Alltså, om det inte finns ett förbud att köra på en viss terräng är det lagligt! I terrängkörningslagens 1 § kan vi se att is inte nämns som en förbjuden terräng, således är det lagligt att köra på is.

Det är dock möjligt för kommuner och myndigheter att införa ytterligare begränsningar i rätten till terrängkörning enligt 3 §. Det kan därmed finnas lokala trafikbestämmelser där du bor som gör att du inte har rätt till att köra på isen där. Du bör därför ta kontakt med dina lokala trafikmyndigheter eller Polisen för att ta reda på om det är fritt fram att köra på isen där du bor.

Krävs körkort?

Reglerna om vilka som får köra bilar återfinns i körkortslagen. Där framgår det att personbilar endast får köras av den som har körkort för den typen av fordon (2 kap. 1 §). Det framgår ingenstans att detta enbart skulle gälla på "vanliga", klassiska vägar utan kravet på körkort finns således även vid terrängkörning.

Slutsats

Ser vi till lagen finns det inget som hindrar dig från att köra bil på is men kolla med dina lokala myndigheter så att det inte finns några lokala föreskrifter som säger emot det. Du behöver emellertid körkort för att en sådan körning ska vara tillåten.

Hoppas mitt svar var dig behjälpligt!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare