FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/01/2022

Får man importera och sälja SARMs i forskningssyfte?

Hej! jag undrar om man får importera SARMS LGD4033 och RAD140, till Sverige för forsknings syfte och om man också får sälja det online som forsknings syfte?

Lawline svarar

Hej vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

SARMs och doping

En del SARMs regleras i lagen om förbud mot vissa dopningsmedel. Det beskrivs i 1 § DopnigsL att lagen är tillämplig på medel som innehåller antingen syntetiska anabola steroider eller testosteron och dess derivat eller tillväxthormoner eller kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon.

Så om de substanser LGD4033 och RAD140 du är intresserade av innehåller något av dessa medel så innebär det att de är dopingklassade

Är LGD4033 och RAD140 doping klassat?

LGD4033 även kallat ligandrol är klassat som ett otillåtet preparat enligt WADAs (world anti- doping assosiation) lista med otillåtna medel.

Även RAD140 återfinns på WADAs lista över otillåtna substanser.

Både ligandrol och RAD140 anses enligt WADA som "other anabolic agents". Därav är det troligt att ligandrol och RAD 140 även ses som dopingpreparat i Sverige.

Får man i forskningssyfte importera och sälja dopningspreparat?

Det framgår i 2 § DopningsL att man inte i annat syfte än för medicinskt eller vetenskapliga ändamål får importera (2 § p.1 DopningsL) eller sälja (2 § p.5 DopningsL) dopningsklassade ämnen.

Så av detta så framgår det att det är tillåtet att både importera och sälja dopningspreparat om det görs i forskningssyfte.

Däremot så kan det ställs vissa krav på bevisning om att importen och försäljningen sker i vetenskapligt ändamål. Det kan till exempel krävas att du har en verksamhet som är kopplad till ett vetenskapligt arbete.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare