Får man ha sexuellt umgänge om båda parterna är över 15 år?

Både jag och min tjej är 16 år och fyller snart 17 så min fråga är om vi får ha sex tillsammans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, det får ni. Om ni båda vill det.

Det finns en lag som är till för att skydda barn och unga mot oönskade sexuella handlingar.Regler om sexualbrott finns i 6 kap brottsbalken här (BrB). I 6 kap 4 § BrB anges att den som har samlag eller utför en liknande handling mot en person som är under 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn. Detta innebär att en person som är över 15 år är sexuellt myndig och kan ha sex med vem hen vill. Dock måste samtycke naturligtvis föreligga, annars aktualiseras andra våldtäktsbestämmelser i 6 kap BrB. Den här lagen finns inte för att hindra två unga personer att ha sex om båda vill det. Den finns för att skydda barn och ungdomar under 15 år från att bli sexuellt utnyttjade av någon som är äldre.

I ert fall är ni båda över 15 år och därför är det inte olagligt att ni har sex, så länge båda samtycker till det.

Hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare