Får man ha salstentamen för fler än 8 personer enligt pandemilagen?

Malmö universitet planerar att ha salstentamen innomhus i nästa vecka. Vi har haft distansundervisning hela terminen och inställda stadsvandringar, som var planerade att ske utomhus i förra veckan, vilka ställdes in pga pandemin. Personligen tycker jag att det känns oansvarigt att samla alla studenter inomhus för att sitta i ett rum under fyra timmar och skriva tenta nu i slutet av maj. All undervisning har skett på distans hela terminen, vi har grupparbetat och haft inlämningsuppgifter som allt skett på distans. Har aldrig träffat varken lärare eller kurskamrater i verkliga livet. Känns omotiverat och riskabelt att samla alla inför en slutlig tentamen inomhus. Vad gäller beträffande maxantal vid samling inomhus under maj? Själv trodde jag att gränsen var 8 personer, stämmer det? Vi är drygt 25 personer på kursen som ska tenteras den 28 maj.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till lagen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19, även kallad pandemilagen, och förordningen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19.

Den som bedriver en verksamhet, offentligt eller privat, är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att förhindra smittspridning (4 § pandemilagen). Regeringen kan här besluta om till exempel en begränsning av antalet personer som får samlas.

Regeln om max 8 personer som du syftar på gäller både allmänna och privata sammankomster 3 kap. 1 § och 6 kap. 1 § förordningen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19). Undervisning och examination på universitet och högskolor omfattas dock inte av dessa regler. Det är ingen allmän sammankomst eftersom undervisning och examination inte är öppet för allmänheten utan enbart tillgänglig till en begränsad krets, det vill säga studenterna på kursen. Undervisning och examination på universitetet räknas istället som en privat sammankomst och här gäller endast regeln på max 8 personer om det är en uthyrd lokal. Eftersom universitetet är i sina egna lokaler så omfattas de inte av förbudet.

Sammanfattningsvis så får alltså universitetet ha salstentamen för över 8 personer utan att de bryter mot lagen. Universitetet är emellertid skyldiga att vidta lämpliga åtgärder för att förhindra smittspridning. Detta kan de göra genom att till exempel använda en lokal som är avsedd för ett större antal personer så att ni som skriver salstentamen kan sitta utspritt i salen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare