FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2023

Får man ha en ordinarie arbetstid på mer än 40 timmar i veckan?

Är det lagligt att ha en ordinarie arbetstid på 43 timmar per vecka i snitt? Alltså att jobba 46 timmar varannan vecka och 40 timmar varannan vecka. Detta under perioden mars till och med oktober.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är lagligt att ha en ordinarie arbetstid som snittar 43 timmar i veckan. Tillämplig lag i detta fall är arbetstidslagen (ATL).

Vad gäller enligt arbetstidslagen?

Ordinarie arbetstid förläggs på förhand och är generellt återkommande. Därmed innefattas inte övertid, jourtid eller mertid.

I arbetstidslagen finns det ett förbud mot att ordinarie arbetstid överstiger 40 timmar i veckan (5 § ATL). I vissa fall kan den ordinarie arbetstiden räknas på en fyraveckorsperiod. Detta innebär att det kan förläggas mer än 40 timmar på en vecka, om genomsnittstiden på fyra veckor uppgår till max 40 timmar per vecka. Exempel på detta är om en anställd arbetar 38 timmar en vecka och 42 timmar veckan därefter.

Avvikelser av den ordinarie arbetstiden kan enligt arbetstidslagen göras enligt kollektivavtal som godkänts eller slutits av en central arbetsorganisation (3 § ATL). Den sammanlagda arbetstiden får enligt EU:s minimikrav uppgå till högst 48 timmar i genomsnitt under en period om fyra månader. 48 timmar i veckan ska gälla en period på 4 månader, men kan genom kollektivavtal förlängas till 12 månader (3 § 1 st. ATL och 10 b § ATL). I den sammanlagda arbetstiden ingår både ordinarie arbetstid och övertid, jourtid, semesterledighet och sjukledighet.

Sammanfattningsvis styrs din arbetstid av såväl lagar som avtal. För ordinarie arbetstid gäller max 40 timmar i veckan. Detta kan räknas genom ett genomsnitt på fyra veckor. Avtal som tillåter längre ordinarie arbetstid kan dock göras genom kollektivavtal, så länge inte EU:s minimikrav på 48 timmar inte kränks.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare