Får man göra vad man vill med gamla Louis Vuitton väskor?

Hej, det är så att syrran vill börja köpa gammal louis vuitton väskor och göra om materialet till nyckelringar. Är detta lagligt? Får man göra om material till en egen produkt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Om din syster bara tillverkar en eller ett fåtal nyckelringarna och använder dem endast för privat bruk och inte för ett kommersiellt syfte, så borde det vara tillåtet (12 § Upphovsrättslagen och 7 § Mönsterskyddslagen). Om din syster vill sälja dem eller använda dem i ett annat kommersiellt syfte så är det troligen inte lagligt.

Det finns flera skydd som borde omfatta Louis Vuitton logan i sig, och troligen även de övriga mönster som finns på väskorna. Till och med vissa specifika färgkombinationer eller enstaka färger kan vara skyddade. De mest aktuella lagarna som sannolikt skyddar Louis Vuitton väskorna från att man får göra vad man vill med dem är Upphovsrättslagen, Mönsterskyddslagen och Varumärkesskyddslagen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare