Får man ge bort kopierade cd-skivor till kollegor?

Jag har aldrig varit intresserad av musik, men nu har jag köpt en musikanläggning. En säljare på arbetet kom med ca 30 cd-skivor som han har bränt i sin dator. Han påstår att det är lagligt att bränna sina egna skivor för privat bruk. Men för mig känns det fel. Kan det verkligen vara lagligt att kopiera skivor för att ge bort till vänner och bekanta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att du undrar om det är lagligt att din kollega ger dig cd-skivor som han har kopierat. Jag utgår från att det är musik på cd-skivorna. Musikaliska verk omfattas av upphovsrätt vilket regleras i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Det är helt riktigt att man får lov att kopiera skivor för privat bruk (2 kap. 12 § första stycket URL). Man får dock inte kopiera hur många exemplar som helst utan bara ett eller några få exemplar är tillåtet. Det krävs också att musiken på skivan har gjorts tillgänglig för allmänheten för att man ska få lov att kopiera den (1 kap. 8 § URL). Om musiken finns publicerad på internet eller finns att köpa på cd-skiva i en affär så har musiken gjorts tillgänglig för allmänheten. Dessutom så måste kopieringen ha gjorts från en laglig kopia, dvs. ursprungskopian får inte vara en privatkopia.

Med privat bruk menas att kopian bara får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen. Det är dock inte tillåtet att kopiera skivor till kollegor.

Svar:

Eftersom ni inte verkar vara nära vänner utan bara kollegor är det inte okej att din kollega ger kopierade cd-skivor till dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare