Får man ge bort en andel av bostadsrätten men ändå bo kvar där?

Skriva 80 o/o av lägenheten till barnen som gåva men bo kvar själv o ha 20 o/o?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du kan ge bort 80% av bostadsrättslägenheten till dina barn men ändå bo kvar där. Vad gäller gåvan bör detta inte vara några problem, för att gåvan ska vara giltigt krävs det dock att gåvobrev upprättas och skickas till föreningen, enligt 6:4 st 1 bostadsrättslagen. Avser gåvan en viss andel av bostadsrätten behöver andelen anges. I gåvobrevet ska det framgå mellan vilka personer som gåvan avser, gåvomottagarens och gåvogivarens signaturer samt vilken lägenhet som ska överlåtas. Det finns dock ett krav på minst 10% delägarskap, vilket ni uppfyller.

Om du får bo kvar i lägenheten trots att du har gett bort en andel i gåva beror på om bostadsrättsföreningen godkänner det (om det står i stadgarna). Svaret på frågan hittar du alltså i stadgarna för den bostadsrättsföreningen som detta avser.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare