Får man filma någons hus och in i huset?

Jag äger en fastighet. Tidigare ägares fd hustru har gått upp på tomten, filmat runt hela bostadshuset och in genom fönstret i köksdörren. Detta skedde troligen i höstas. Idag publicerades filmen på öppen Facebooksida tillhörande sagda person. Har denna handling en brottsrubricering?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som har hänt i ditt fall kan vara olagligt enligt två bestämmelser i Brottsbalken, BrB.

Är det kränkande upptagning i bild?

Kränkande fotografering är ett brott enligt 4 kap 6 a § BrB. Kränkande fotografering innebär att det är olagligt att fotografera eller filma någon utan dennes tillstånd. Ett krav för att det ska vara fråga om kränkande fotografering är att detta inte sker på en allmän plats utan det krävs att personen ska bli fotad inomhus, tex. omklädningsrum, toalett eller privatbostad. Detta gäller dock bara om någon i din bostad har synts i bild när personen filmade in i köket.

Är det olovligt intrång?

Det skulle kunna bli fråga om hemfridsbrott, 4 kap 6 § BrB. Hemfridsbrott innebär att någon olovligen intränger eller stannar kvar på en plats där någon annan har sin bostad. I ditt fall har en person inträngt på din gård vilket enligt bestämmelsen också innefattas. Bedömningen om detta är olovligt beror på viljan hos dig som ägare av bostaden.

Någon bestämmelse om förbud att filma någons hus/gård finns inte. Utan beroende på om någon som bor i bostaden har blivit filmad, blir avgörande för om det är kränkande fotografering.

Hoppas jag har svarat på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare