Får man citera någon annans text?

Hej,

Jag ska publicera en roman och i den citerar jag 2 dikter från en poet. Jag publicerar dikterna i sin helhet och uppger källan med hans fulla namn och i vilken diktsamling dikterna kan hittas.

Jag citerar också en sångtext och även här uppger jag källan.

Är detta ok?

Tack på förhand

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag först förklara vad som gäller allmänt om upphovsrätt för att sedan gå in på citatundantaget och vad som gäller i ditt specifika fall.

Allmänt om upphovsrätt

Upphovsrättslagen (URL) anger hur man får använda verk som någon annan har skapat. Lagen skyddar konstnärligt skapande som musik, litteratur och film. Upphovsrätt innebär att den eller de personer som skapar ett verk har rätt att bestämma över hur det används.

En förutsättning för att verket ska få skydd av upphovsrättslagen är att det har verkshöjd. För att få verkshöjd måste verket ha en viss särprägel, dvs vara tillräckligt självständigt och originellt. Man brukar säga att två oberoende personer inte ska kunna skapa exakt samma verk. I mitt svar utgår jag från att de verken som du vill citera från har verkshöjd och därmed är skyddade av upphovsrättslagen.

Ett verk som har verkshöjd är skyddat av upphovsrätt. Upphovsrätten innebär dels en ekonomisk och dels en ideell ensamrätt till att nyttja verket. Den ekonomiska rätten innebär en rätt att tillgängliggöra verket för allmänheten, 2 § URL. Den ideella rätten innebär att skaparen har rätt att bli omnämnd som upphovsman och att verket inte blir använt i ett kränkande sammanhang. Om någon gör intrång i någons upphovsrätt kan upphovsmannen erhålla skadestånd, 7 kap. URL.

Till upphovsrätten följer undantag, 2 kap. URL, mer om ett utav dessa i nästkommande stycke.

Får man citera en text i sin helhet om man uppger källan?

Citaträtten är en inskränkning i upphovsrätten och innebär att det är tillåtet att citera offentliga verk utan att fråga om lov, men detta måste göras enligt god sed, 22 § URL. Offentliga verk innebär att de har gjorts tillgängliga för allmänheten, jfr 2 § URL. Med god sed menar lagstiftaren att citatet ska ha ett lojalt syfte dvs någon sorts relevans som ett hjälpmedel för den egna framställningen. Det får inte användas bara för att öka underhållningsvärdet på det egna verket.

Hur mycket får man citera?

Det finns inget exakt svar för hur mycket som är tillåtet att citera, men en riktlinje är att citering får ske i den omfattning som är motiverat av ändamålet. Beroende på sammanhanget kan alltifrån ett fåtal ord till ett längre stycke vara okej. I t ex vetenskapliga framställningar är det vanligtvis accepterat att använda sig av längre citat än vad som är fallet i kvällstidningar.

Viktigt att tänka på vid citering

Vad som är viktigt att tänka på när man citerar någon annans verk är att upphovsmannens ideella rätt alltid ska bli respekterad. Man måste ange upphovsmannens namn och hänvisa till vilket verk citatet är hämtat ifrån. Man får inte använda citatet i ett kränkande sammanhang och inte heller ändra själva citatet i dess utformning.

Vad gäller i ditt fall?

Du vill citera en sångtext och två dikter. Om det i ditt fall är godtagbart att citera dessa texter i sin helhet vågar jag inte svara på. Det beror helt enkelt på om omfattningen kan motiveras av ditt ändamål med din framställning. För att vara på den säkra sidan kan du annars fråga upphovsmannen om lov och på så sätt få ett godkännande innan du citerar verket. Om du citerar, måste du precis som du skriver ange upphovsmannens namn och varifrån texten är hämtad.

Något som du kan fundera på är om du verkligen behöver citera verken i sin helhet. Citat ska bara användas när det inte längre är möjligt eller lämpligt att själv återge innehållet i någon annans text. Ett tips är att använda sig av tekniken att parafrasera. Det innebär att du med egna ord berättar om vad någon annan har skrivit. Jag förstår dock att det kan vara svårt eftersom det i ditt fall rör sig om dikter och en sångtext.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du mer än välkommen att ställa en ny.

Vänliga hälsningar,

Lovisa KleinRådgivare