FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/07/2022

Får man byta sitt efternamn till sin avlidna förälders efternamn?

Jag vill lägga till min pappas efternamn Söderlund. Min farmor,farfar,faster och farbror hette Söderlund i efternamn. Ingen av dem lever idag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på om du får lägga till din pappas efternamn eller byta ditt nuvarande efternamn till hans efternamn. Vidare antar jag att du har fyllt 18 år, annars är det din andra vårdnadshavare som måste göra ansökan åt dig.

Vilken lag är tillämplig?

Det är personnamnslagen (PNL) som reglerar frågor om förvärv och ändringar av efternamn med mera. Ett personnamn i lagens mening avser förnamn och efternamn (1 § PNL) och ett personnamn får bara läggas till eller ändras enligt lagens regler (2 § PNL). Det är hos Skatteverket som man ska ansöka om få lägga till eller ändra sitt efternamn (3 § PNL).

Får man byte sitt efternamn till sin förälders efternamn?

Både barn och vuxna har rätt att byta sina efternamn till det efternamn som ens förälder har burit eller rätt att byta till ett dubbelt efternamn som är bildat av efternamn som föräldrarna bär eller har burit (9 § PNL). Regeln begränsar inte upprepade byten, om man så önskar det. Med andra ord får du därför ansöka om att byta ditt efternamn eller ansöka om att lägga till din pappas efternamn till ditt existerande efternamn (se ansökningsformuläret här). Att din pappa inte längre lever påverkar inte din rätt att byta ditt efternamn till hans efternamn.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är att du har rätt att byta efternamn eller lägga till ett efternamn som har burits av din pappa.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare