FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/09/2020

Får man begravas tillsammans med sin hund?

Hej, får man begravas med sin hund, om man kremerar både hunden och människan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som om du undrar om man får begrava sig själv och din hund på en svensk kyrkogård om båda kremeras. Denna fråga regleras i begravningslagen.

Begravningsplatser

Begravningsplatser är endast avsatta för människor. Djur får alltså inte begravas på kyrkogårdar. Att hunden kremeras och ligger i samma grav som sin ägare ändar inte detta.

Annan plats

Ett alternativ till att bli begraven på en begravningsplats är att sprida ut sin aska på en annan plats. För att detta ska vara tillåtet krävs det tillstånd från Länsstyrelsen. Detta tillstånd kan inte sökas i förväg utan ansökan måste ske när personen vars aska det gäller faktiskt har avlidit. Om man får tillstånd för att sprida ut sin aska kan man alltså i samband med detta sprida ut askan efter sin hund på samma plats.

Sammanfattat svar

Det är alltså inte tillåtet att bli begraven tillsammans med sin hund på en begravningsplats. Däremot kan det vara tillåtet att sprida ut sin aska tillsammans med sin hunds aska på en annan plats än en begravningsplats, men då krävs det tillstånd från Länsstyrelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ebba Meyer-LieRådgivare