Får man begrava en urna på privat egendom?

Hej jag undrar hur det fungerar med kremerade personer.Man kan få strö askan på olika ställen men måste sen urnan läggas ner på en begravningsplats eller om askan inte ska spridas måste den grävas ner på just en begravningsplats.Vad jag vill komma fram till är kan man få tillstånd att begrava en urna på privat egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du skriver kan man få strö askan på olika platser, men enbart efter länsstyrelsens godkännande (30§ begravningsförordningen) Däremot får man inte begravas vart som helst, varken i kista eller i urna.

När man i lag talar om resterna efter den avlidne pratar man om stoft. Stoftet kan sedan bli till aska.

Stoftet och askan får bara gravsättas på enskilda eller allmänna begravningsplatser.De enskilda begravningsplatserna får enbart tillhandahållas av stiftelser eller trossamfund efter ett godkännande av länsstyrelsen.

Om du kontaktar länsstyrelsen där du bor kan du få svar på vad du sedan kan få göra med urnan efter att du fått sprida den över vatten eller naturmark. Däremot får du inte begrava en urna innehållandes aska på privat mark.

Hoppas det var svar på din fråga

Emma AnderssonRådgivare