FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2023

Får man bära med sig ett multiverktyg, innehållande kniv, på allmän plats?

Det kom nyligen en ny knivlag och jag vet inte hur jag ska tolka denna. Är det lagligt för mig att bära med mig, på allmäna platser, ett multiverktyg med innehållande kniv som har ett blad på 10 cm? Jag tycker det är praktiskt om ex cykeln går sönder eller om man får en sticka. Jag har inga intentioner att skada någon eller vara våldsam utan bara praktiskt verktyg. Är det då olagligt att bära med denna i ryggsäcken? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är lagligt att bära med sig ett multiverktyg, innehållande kniv, på allmänna platser enligt knivlagen. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Det är förbjudet att bära kniv och liknande stickföremål på allmän plats

Att bära knivar, andra stick- och skärvapen samt andra föremål som är ägande att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa är förbjudet på bland annat allmän plats (1 § knivlagen). Vad som kan utgöra andra föremål tar sikte på vad som skulle kunna utgöra vapen. I ett avgörande från Högsta domstolen har ett bollträ bedömts vara ett sådant föremål som faller inom ramen för knivlagens tillämpningsområde (NJA 2011 s. 556).

Förbuden att använda knivar och liknande stickföremål på allmän plats är en del av samhällets försök att minska förekomsten av knivvåld. Det som är vägledande är därför om innehavet är sådant att det kan tänkas öka risken för våldsanvändningen i samhället.

Det finns undantag då det är befogat att bära kniv och andra stickföremål

Undantaget tar sikte på sådant innehav som kan framstå som naturligt och legitimt. Förbudet gäller inte:

  • om föremålet ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag exempelvis batong som bärs av väktare och polis eller
  • om innehavet med hänsyn till innehavarens behov, föremålets art och övriga omständigheter kan anses som befogat (1 § andra stycket knivlagen).

Är det befogat att bära multiverktyg med kniv på allmän plats i ditt fall?

Det undantaget som skulle kunna omfatta dig är om det är befogat utifrån ditt behov, föremålets art och övriga omständigheter. Undantaget gäller främst sådant som kan hänföras till friluftsliv eller arbete. Att inneha knivar och liknande föremål anses befogat när det gäller fiske, jakt, friluftsliv, camping och liknande (prop. 1989/90:129 s. 21). Vid en bedömning av om det är befogat att bära ett multiverktyg ser man dels på föremålets art dels sammanhanget i vilket det innehas. Man tar även hänsyn till omständigheter som kan påverka risken för våldsanvändning. Exempelvis torde den som är alkoholpåverkad och bär multiverktyg på allmän plats löpa större risk att hamna i situationer där våldsanvändning kan inträffa.

Högsta domstolen har i ett avgörande försökt klarlägga undantagets innebörd och när det kan anses befogat att bära kniv. Det kan anses befogat att man bär en mindre kniv för matlagningsändamål i en handväska på allmän plats. Exempelvis om man ska på utflykt och det innefattar grillning kan det vara godtagbart att bära med sin en morakniv. Många olika omständigheter kan behöva vägas in i en bedömning om det är befogat att bära kniv på allmän plats såsom anledningen till varför kniven innehas, vad det är för kniv samt hur den förvaras. Utefter dessa omständigheter gör man en samlad bedömning i det enskilda fallet (NJA 2016 s. 30).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Enligt huvudregeln är det förbjudet att bära knivar och liknande stickföremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa på allmän plats. Hit räknas ett multiverktyg innehållande kniv. Det finns även två undantag från huvudregeln, varav det ena är om det är befogat. Att man uppfyllt kriteriet att det är befogat är något som görs i en samlad bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Lagens syfte är att begränsa användandet av knivar och andra stickföremål för att inte öka våldsanvändningen i samhället. Utifrån gällande regler och relevant rättspraxis finns det inget tydligt svar på din fråga då man måste se på flera olika omständigheter.

Mitt tips till dig för att du ska vara på den säkra sidan är att du inte bär med dig multiverktyget endast för att det är praktiskt utifall att något potentiellt skulle kunna inträffa utan att du endast bär med dig det när du har en konkret anledning att behöva använda det. Att exempelvis bära med sig ett multiverktyg men en kniv har med största sannolikhet inget legitimt eller naturligt syfte för att ta bort stickor om du skulle få det. I liknande fall är med mer befogat att ha med sig en pincett eller en liten nål. Likaså får du sätta syftet med multiverktyget i aspekt till att däcket på din cykel eventuellt skulle gå sönder. Då detta inte är något som sker ovanligt ofta skulle jag dessvärre även tolka det som att det inte är befogat heller i en sådan situation.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare