FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/03/2021

Får man bära en licensfri försvarsspray på offentliga platser?

Får man bära en licensfri försvarsspray på allmän plats och skolområden? Finns det ställen där det är olagligt att bära det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är lagligt i Sverige att bära samt använda sig av licensfri försvarsspray. Dessa får alltså bäras av vem som helst och var som helst.

Vad gäller pepparspray (alltså inte den typ av licensfria försvarsspray du avser) så likställs det med skjutvapen (1 kap 3 § e) vapenlagen). Dessa måste man ha tillstånd för att inneha (2 kap 1 § vapenlagen).

Licensfria försvarsspray omfattas dock inte av vapenlagen och räknas därmed inte som ett vapen. Dessa är därmed tillåtna att bära med sig på offentliga platser.

Det ska dock framhållas att man endast får använda försvarssprayen under en nödvärnssituation. Den får alltså endast brukas när det föreligger en hög risk för att drabbas av egen skada. Med det sagt är det alltså i regel tillåtet att använda försvarssprayen i självförsvar.

Det är därmed inte brottsligt att bära sprayen på offentliga platser.

Emma NilssonRådgivare