Får man använda någon annans reklamvideo på sin hemsida?

Hej! Jag jobbar med att hjälpa företag att marknadsföra och har även gjort en webbsida. Min fråga: Är det är lagligt för mig att ta någon annans reklamvideo och använda den i min egna webbsida som exempel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är upphovsrättslagen (URL) som reglerar frågor om rätten att använda och sprida upphovsrättsligt material.

Hur ser det upphovsrättsliga skyddet ut vad gäller en reklamvideo?

Upphovsrättsligt skydd uppstår så fort något är skapat och tillkommer den som har skapat saken (1 § URL). En reklamvideo kan både skyddas som ett verk (1 § 1 st. 4 p. URL) eller som en ljud- och bildupptagning (46 § URL). Skillnaden är att ett verk anses vara mera kreativt (NJA 2015 s. 1097), till exempel att upphovsmannen väljer sina vinklar, belysningar, färgskala med mera. Dessutom skyddas verk mot bearbetningar (4 § URL), vilket betyder att ett samtycke alltid krävs för att få använda ett bearbetat verk. En reklamvideo borde anses vara ett filmverk, därför att kreativa och originella inslag förekommer oftare i reklamvideor än i vanliga ljud- och bildupptagningar.

Vad innebär ett upphovsrättsligt skydd?

Upphovsrättsligt skydd består av en ekonomisk och ideell rätt för upphovsmannen. En ekonomisk rätt betyder att upphovsmannen är den enda som får kopiera exemplar av verket och sprida kopiorna till allmänheten (2 § 1 st. URL), både i originell och i bearbetad form (2 § 2 st. URL). Det betyder att du inte får ha en reklamvideo på din hemsida då det skulle kränka den ekonomiska rätten, därför att det skulle räknas som spridning av verket till allmänheten.

En ideell rätt betyder dels att upphovsmannen måste namnges (3 § 1 st. URL), dels att upphovsmannen får förbjuda användningen av ett verk om verket bearbetas på ett för upphovsmannen kränkande sätt (3 § 2 st. URL). Det betyder att du alltid måste ange vem som har skapat ett verk som du vill använda.

Det ovan sagda betyder att du dels måste inhämta ett samtycke av upphovsmannen för att få använda reklamvideon på din hemsida, dels måste ange vem som är upphovsman till reklamvideon. Det finns dock några undantag som inskränker upphovsrätten.

Hur inskränks upphovsrätten?

Ett verk måste alltid ha offentliggjorts för att intrång ska vara möjlig (8 § URL). Vanligen finns ett undantag i upphovsrätten som tillåter personer att använda verk för privat bruk (12 § URL), vilket betyder att användningen inte får vara ett led i ens näringsverksamhet. Eftersom du hjälper företag med marknadsföring kan du inte använda ovan bestämmelse som undantagsregel.

Andra inskränkningar av upphovsrätten är bland annat citaträtten (22 § URL) som i princip endast tillåter att man visar kortare klipp i exempelvis utbildningssyfte, informationsfriheten (25 § URL) som tillåter att återge dagshändelser med upphovsrättsligt material, och friheten att framställa exemplar för undervisningsändamål för lärare och elever (14 § URL). Som du ser finns det inget undantag till upphovsrätten som du skulle kunna använda.

Vad behöver du också att tänka på?

Utöver att du behöver inhämta ett samtycke för att få använda reklamvideon kan du också behöva inhämta ett samtycke för behandling av personuppgifter enligt GDPR, därför att namnangivelsen kan knytas till en person och då är namnet en uppgift som behöver skyddas. Tänk även på att i marknadsföringshänseenden kan du också behöva inhämta ett samtycke på en person som kan identifieras (1 § lag om namn och bild i reklam).

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis verkar det som att reklamvideon ska ses som ett filmverk. Då behöver du att inhämta ett samtycke från upphovsmannen och namnge honom eller henne på din hemsida. Dessutom kan du behöva inhämta ett samtycke av upphovsmannen för behandling av hans eller hennes personuppgifter. Jag rekommenderar att du därför inhämtar två typer av samtycken från upphovsmannen och namnger upphovsmannen på din hemsida.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare