Får man använda inre reperationsfond trots ägarbyte?

Jag köpte en bostadsrätt. Lägenhetsväggen måste målas om, tapeten lossnar och den saknas parkettstolpar på vissa ställen. Vi var lite desperata efter att hitta en större lägenhet och var inte smarta att inte förhandla om ett lägre pris. På objektbeskrivningen står det inre reparationsfond 8.500 SEK. Kan vi använda reparationsfonden för att finansiera reparationer i lägenheten, trots att jag är den nya ägaren till bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inre reparationsfonder är inget som regleras i bostadsrättslagen utan det regleras i sådana fall i bostadsrättsföreningens stadgar. Där bör förutsättningarna för att kunna använda sig av den inre reparationsfonden framgå. Vidare brukar fonden vara knuten till bostadsrätten och inte till ägaren. Det innebär att om det finns pengar kvar vid ägarbytet och ni uppfyller föreningens krav på att få använda fonden så borde ni kunna göra det.

Mitt tips till er är att höra av er till styrelsen i er förening eller läsa stadgarna själva om ni vill veta mer om hur och på vilket sätt ni kan använda fonden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Mikaela KronmannRådgivare