FrågaEKONOMIÖvrigt04/12/2019

Får man använda en släktings bankkort om samtycke föreligger?

Får man ta ut pengar från en nära släktings kort på en bankomat? Om man har fullmakt. Och godkännande av den personen som äger kortet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få använda annans bank- eller kreditkort krävs ett giltigt samtycke (24 kap. 7 § Brottsbalken). Om både fullmakt och godkännande föreligger, finns därmed ett samtycke och är lagligt. Om samtycke saknas och personen som nyttjar kortet är medveten om detta, kan det antingen utgöra brottet bedrägeri (9 kap. 2 § BrB) eller brottet bedrägligt beteende (9 kap. 2 § 2 st. BrB).

Kort sagt får du därmed lov att med giltigt samtycke lov att använda annans bankkort. Om samtycke saknas gör du dig skyldig till bedrägeribrott.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare