FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/12/2021

Får man adoptera sin makes barn?

Hej!

Jag skulle fråga om gemmensamma vårdnad.Min man har en adopterad barn då han är ensam vårdndad.Kan jag adoptera henne också så att vi blir gemmensamma vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i 4 kapitlet i föräldrabalken (FB).

Adopterade barn ses som barn till den som har adopterat barnet. Eftersom din man har adopterat ses nu barnet som hans barn (4 kap. 21 § FB).

Vem får adoptera?

En make får adoptera sin makes barn om samtycke ges från den andra maken (4 kap. 6 och 8 §§ FB). Detta innebär att du kan adoptera din mans barn om han samtycker till detta.

Vad behöver man ta hänsyn till?

När man ska adoptera ett barn ska en adoptionsutredning göras (4 kap. 14 § FB).

Då tar man hänsyn till barnets bästa (4 kap. 1 § FB), om adoptionen är lämplig (4 kap. 2 § FB) och barnets åsikter om adoptionen (4 kap. 3 § FB).

Om barnet som ska adopteras är över 12 år gammalt så måste barnet samtycka till adoptionen (4 kap. 7 § FB). Utredaren ska undersöka om dessa delar är uppfyllda, och ge förslag till ett beslut (4 kap. 15 § FB).

Om alla kriterier är uppfyllda pekar allt mot att adoptionen ska gå igenom.

Vad innebär en godkänd adoption?

Om du adopterar din mans barn får ni gemensam vårdnad över barnet (4 kap. 22 § FB).

Alltså kan du troligtvis adoptera din mans barn, förutsatt att vissa kriterier är uppfyllda. Då måste dock samtycke ges från din man (och även från barnet om detta är över 12 år gammalt). Om du adopterar din makes barn så får du och din make gemensam vårdnad av barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer!

Jeanna de MaréRådgivare