Får Kronofogden utmäta semester- och övertidsersättning?

Får kronofogden ta semester ersättning och övertids pengar tycker det känns väldigt otryggt att de gör som de själva vill

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring utmätning finns i utsökningsbalken, nedan förkortat UB.

Kronofogdemyndigheten kan begära utmätning av din lön för det fall att du har en obetald skuld som ska drivas in. Utmätning kan ske av din lön oavsett om den utgår som tidlön, ackordslön, provision eller annan ersättning (7 kap. 1 § UB). Lönen får bara utmätas till den del som överstiger vad du behöver för ditt och din familjs underhåll (7 kap. 4 § UB). Det belopp du får behålla är förbehållsbeloppet, det som brukar benämnas existensminimum (7 kap. 5 § UB). I förbehållsbeloppet ingår dels din boendekostnad, dels ett normalbelopp som ska täcka vanliga levnadsomkostnader (t.ex. mat, kläder, hygien, telefon m.m.).

Vid utmätning av din lön gör Kronofogdemyndigheten ingen skillnad i fråga om lönen består av semesterersättning eller om det är övertidsersättning. Båda posterna ingår i din lön och kan därför tas i anspråk vid en löneutmätning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare