Får Kronofogden söka igenom någons bostad vid utmätning?

En bekant berätta för mig att om kronofogden kommer hem till en för utmätning så få de endast utmäta sådant de ser. Så om man lagt ett lakan över något så får inte kronofogden lyfta på lakanet, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utmätning finns i utsökningsbalken (UB). Kronofogden får genomsöka någons bostad om det behövs för att genomföra utmätningen (2 kap. 17 § första stycket UB). I princip alla utrymmen där det kan finnas egendom får sökas igenom (skrivbord, väskor, kassaskåp m.m.). Kronofogden får till exempel lyfta på ett lakan för att se om det finns egendom där. Detta är tillåtet enligt reglera i UB.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare