Får kontrollanter "gripa" de som åker utan biljett?

Hej,

Ibland genomför Biljettkontrollanter sk. Hållplatskontroller. Vilket innebär att de placerar sig två och två vid bussens utgångar och för att kliva av måste man uppvisa sitt färdbevis. Är verkligen det tillvägagångssättet juridiskt korrekt?. Om jag reser utan biljett då så ämnar jag ju att lämna ransportmedlet vid den hållplatsen och är således inte skyldig till något, såvida man inte är tagen på bar gärning. Reser man på fel eller falsk biljett är saken såklart en annan. Men på sätt och vis så hindrar dem ju resenärerna från att lämna bussen fritt, och är inte det att klassa som olaga frihetsberövande på något sätt då, eftersom de flesta inte gjort sig skyldig till något olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kontrollanterna, precis som vilken privatperson som helst, har rätt till envarsgripande (24 kap. 7 § 2 st rättegångsbalken) av personer som inte har biljett, om de ser när personen begår brottet, alltså bedrägligt beteende (9 kap. 2§ 2 st brottsbalken, här). Den gripne ska skyndsamt överlämnas till polisen. Kontrollanterna gör sig alltså inte skyldiga till brott.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare