FrågaEKONOMIÖvrigt31/08/2020

Får jag ta ut IPS i en klumpsumma?

Hej! jag undrar varför jag inte få ta ta ut mina besparingar i IPS- individuellt pensionssparande, i Handelsbanken,när det står i avtalet att jag får ta ut pengarna när jag är 55 år och jag blev 55 år i augusti i år, men nu får jag bara ta ut pengarna under 5 år, blir ca 10000 kr / år i 5 år efter skatt och inte i en klumpsumma, men får ta ut de varje månad ca 200 kr/ mån.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

IPS är en sparform som innebär att man från och med en viss ålder får ta ut sina sparade pengar under en utbetalningsplan. Man gör då en s.k. utbetalningsplan där man får utbetalning på en viss summa varje månad. Den kortaste tiden för en utbetalningsplan är precis som du säger 5 år. Man kan ta ut summan som en klumpsumma, ett s.k. förtida uttag, men då måste ett villkor uppfyllas. Villkoret är att den totala sparade summan inte får överstiga ett prisbasbelopp ( vilket är 47 300 kr år 2020). Det låter på din fråga som att din IPS överstiger denna summa, vilket resulterar i att förtida uttag inte blir ett alternativ för dig.

Det finns ett ytterligare alternativ. Ett alternativ för dem som har ekonomiska problem. Detta alternativ innebär att man ber banken fylla i en blankett där man får dispens från Skatteverket att ta ut större delen av summan utan en utbetalningsplan.

Det framgår inte av din beskrivning hur din situation ser ut och jag kan endast utgå ifrån din beskrivning när jag besvarar din fråga. Min rekommendation är att prata med din bank och gå igenom det andra alternativet. Därefter är det Skatteverket som tar beslutet.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor,

Annars önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare