Får jag ta del av utdelning efter skilsmässa?

Hej.

Min man är egenföretagare och vid en skilsmässa är hela bolaget hans (det finns ett äktenskapsförord på det). Nu i början av detta år kommer det komma en utdelning och vi har bestämt att utdelningarna ska delas mellan oss vid skilsmässa. Nu undrar jag om jag begär skilsmässa nu i januari och utdelningen kommer först i februari eller mars. Blir jag utan den utdelningen då? Vi har 2 barn (11 och 13), så jag gissar att det kommer bli betänketid på skilsmässan. Hur ska jag göra för att göra rätt och få del av denna utdelning? Måste jag vänta med att begära skilsmässa efter det att pengarna är på kontot?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågor som rör äktenskap och skilsmässa är äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Hur fördelas egendom?

Vid en skilsmässa ska en bodelning genomföras (9 kap. 1 § stycke 1 ÄktB). Det innebär att makarna ska dela upp egendomen mellan sig.

Den egendom som ska beaktas vid en bodelning är den egendom som makarna har vid tidpunkten för att talan om skilsmässa väcks (9 kap. 2 § stycke 1 ÄktB). Vad som ska vara med i uppdelningen avgörs m.a.o. av vilken egendom som makarna har när man ansöker om skilsmässa.

Din situation

Om utdelningen sker efter det att du och din make ansöker om skilsmässa betyder det att pengarna varken finns i din eller hans besittning. Det innebär i sin tur att pengarna inte ska räknas med i bodelningen. Att ni kommer föreläggas genomgå en betänketid påverkar inte egendomsförhållandet.

För att förtydliga: om du ansöker om skilsmässa i januari kommer en utdelning som sker i februari eller mars inte räknas med i bodelningen.

Att ni har bestämt att du ska få ta del av utdelnignen kan visserligen påverka utfallet beroende på hur ni kommit överens om detta. Du uppger inte om detta är en överenskommelse som gjorts via äktenskapsförordet,eller möjligtvis genom avtal eller gåvobrev. Eftersom jag inte har mer information om hur er överenskommelse ser ut är det svårt för mig att säga hur det eventuellt skulle kunna påverka din situation. Utifrån Äktenskapsbalkens regler gäller dock min ovanstående redogörelse.

Om du har fler frågor eller funderingar, eller om du önskar få förtydligande efter att du kompletterat med uppgifter, är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare