Får jag spela in och ladda upp någon annans filmklipp på Youtube?

Hejsan får man spela in en video eller ett tv-program och sedan lägga upp på youtube om man skriver "belongs to Gustav"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det handlar om tv-program eller videor och vem som äger dem faller frågan under upphovsrättslagen (URL).

Jag tolkar din fråga som att du vill filma någon annans videoklipp med exempelvis en mobiltelefon och sedan ladda upp det på din egen Youtube-kanal. Jag antar också att Gustav i det här fallet är antingen du eller upphovsmannen.

Om du endast använder videoklippet själv

Det du vill göra är att skapa en kopia av videon. Detta är lagligt så länge det bara är för privat bruk, alltså så länge du bara tänker se det själv eller skicka det till familj eller nära vänner (2 kap. 12 § URL). Hur det skulle gå till är om du lägger upp videon privat på internet så att allmänheten inte har tillgång till den. Det får alltså inte vara möjligt att hitta din kopia genom att söka efter den, utan du måste själv visa den om någon annan ska kunna se den. Du får fortfarande inte hävda att originalet tillhör dig.

Det kan finnas problem med Youtubes användarvillkor som gör att du ändå inte får ladda upp kopian där för privat bruk. Detta är till exempel om det står att allt du laddar upp måste tillhöra dig eller att Youtube själva får någon rätt till materialet som du laddar upp. I så fall är det olagligt att lägga upp kopian där. Vill du lägga upp videoklippet för privat bruk på Youtube måste du först läsa igenom användarvillkoren noggrant för att se till att du inte bryter mot dem.

Om du vill lägga upp videoklippet för alla

Det är förbjudet att ta någon annans video och själv ladda upp den för nya personer att titta på (1 kap 2 § URL). Detta gäller oavsett om du säger att den riktiga ägaren har skapat videoklippet eller ej.

Om du har tillstånd från upphovsmannen

Det finns ett undantag till lagen om du fått tillstånd att ladda upp kopian. Om den som äger tv-programmet eller videon ger dig uttryckligt tillstånd att använda det på sätt du vill, alltså först kopiera och sedan sprida det, så är det lagligt. Du måste då kontakta personen eller företaget först och se till att de svarar ja. Svarar de nej eller inte alls är det inte lagligt.

Får jag ladda upp videoklippet?

Om du tänker ladda upp videoklippet för alla att se på Youtube utan tillstånd från ägaren så är det olagligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare