Får jag sparka till en hund i självförsvar om jag känner mig hotad?

FörebyggandHej!

Råkade ut för att en okopplad hund kom uppspringande mot mig och skällde. Stod framför mig ett par minuter och morrade medans ägaren stod en bit bort och förskrade att hunden är snäll, men gjorde ingenting när jag bad dom koppla hunden. Den är säker jätte snäll med ägaren men djur är djur och beteendet kan aldrig förutspås, jag blev väldigt rädd och kände mig klart hotad. Vad har jag för rätt att avvärja hotet? Har jag rätt att sparka till hunden tex?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Strikt ansvar för hundägare
I Sverige råder det strikt ansvar för hundägare. Strikt ansvar innebär att hundägaren ansvarar för alla skador som dennes hund orsakar, även om hundägaren försökt att begränsa skadan.

Om hunden skulle skadas ersätts hunden som en sakskada och inte en personskada, då hundar i lagens mening likställs med som saker.

Självförsvar
Lagen ger en person rätten att försvara sig själv i utsatta situationer. Dock är det en gråzon om vad exakt man får göra när det kommer till självförsvar och självförsvar i förebyggande syfte. Det finns en risk att provocerar fram en situation om man använder sig av självförsvar i förebyggande syfte och därav gör man sig själv skyldig till eventuella skador.

Din fråga
Frågan du har ställt befinner sig i en gråzon, då hunden inte har anfallit dig. Det finns inget tydligt svar i lagtexten som ger dig rätt att sparka till hunden även om du känner dig hotad. Det är upp till en domstol att avgöra om du har rätt att försvara dig som du beskrivit eller om du skulle tvingas ersätta hundägaren för eventuella skador.

Leden att jag inte kan ge ett tydligare svar, men jag önskar dig en bra sommar.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare