FrågaFAMILJERÄTTGod man17/08/2017

Får jag som god man ge bort vinsten från lägengetsförsäljningen till mig själv och mina syskon?

Jag är god man till min mor som är dement och bor på ett äldreboende. Jag har 2 syskon. Bostadsrätten har vi sålt till marknadsvärde.

I det vita arkivet står det att vi 3 söner ska som det står citat "lägenheten kan ni ha kvar som rum för resande när ni är i stan och övernatta eller går kurser" slut citat. Kan vi ta del av vinsten för lägenheten som förtida arv. Pappa finns inte i livet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Du som god man får inte ge bort din mors egendom om det inte rör sig om en personlig present som inte står i missförhållande till hennes ekonomi. Att ge bort vinsten från försäljningen av bostadsrätten skulle innebära att ge bort en present som stod i missförhållande till hennes ekonomi eftersom det skulle röra sig om en större summa pengar. Det är därför inte möjligt för dig att ge bort de pengarna till dig själv och dina syskon som förtida arv (14 kap. 12 § FB).

Hoppas detta var till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare