Får jag slänga min före detta sambos egendom han inte hämtar?

Jag har lovat att min fd sambo har lov att ha sina saker i en lillstuga på tomten tills han hittar ett boende.

Efter hot och sönderslagna saker i mitt bostadshus tog jag tillbaka löftet.

Har skrivit till honom att sakerna ska vara ute ur lillstugan innan söndag annars kör jag dom till tippen.

Om jag kör hans saker till tippen, var står jag juridiskt då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i brottsbalken (BrB).

Du som bor i bostaden har ingen rätt att göra dig av med egendomen. Du har med andra ord inte rätt att kasta, sälja eller på annat sätt göra dig av med din före detta sambos föremål, som han vägrar att hämta. Gör du dig av med egendomen riskerar du att begå brottet olovligt förfogande. (10 kap 4 § BrB). Detta innebär att så länge din tidigare sambo inte uttryckligen har sagt att du får göra dig av med sakerna, så är det alltså brottsligt att göra det.

Vill du få iväg sakerna kan du kontakta kronofogden och begära en vanlig handräckning innebärande att de kommer vända sig till din före detta sambo och uppmana honom att hämta egendomen. Gör han inte det här kommer kronofogden att förvara sakerna på hans bekostnad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare