Får jag slänga annan persons post med dennes tillåtelse?

En person har bett mig slänga all post han får. Jag har frågat om han inte menar att jag ska skicka åter avsändare med adressat okänd och fått svaret: Nej släng allt! Personen ifråga har rest utomlands på obestämd tid och till obestämd adress. Det är helt dokumenterat att han gett mig i uppdrag att göra det, jag ska inte öppna utan bara slänga allt som kommer. Får jag slänga hans post?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det brott som kan bli aktuellt om man slänger någon annans post är egenmäktigt förfarande, brottsbalken 8 kap. 8 §. I situationen som du beskriver blir det dock inte aktuellt då brottet kräver att man olovligen gör något med ett föremål som tillhör någon annan. I denna situation har du fått tillåtelse att slänga posten och det skulle alltså inte vara ett brott om du gör det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare