Får jag skatteåterbäring trots skulder?

Hej! Kommer jag och få skatteåterbäringen om jag har flera skulder som fick vidare till kronofogden men om jag inte ens har en skuldsalso hos KF?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du inget skuldsaldo hos Kronofogden varför det inte heller finns någon skuld att utmäta eventuell skatteåterbäring för. Om skulderna gått till Kronofogden men inte genererat något skuldsaldo är det på grund av att du antingen betalt dem, eller att borgenären valt att ta tillbaka ärendet (och t.ex. istället sälja skulden vidare till ett inkassobolag).

För dig innebär det att om du inte har något skuldsaldo hos Kronofogden finns det ingen anledning för Kronofogden att utmäta din skatteåterbäring.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare