Får jag skapa dockor av kändisar och sälja dessa vidare utan att göra intrång i upphovsrätten?

Är det tillåtet att t.ex. skapa dockor som liknar kända personer, säg Zlatan, Kungen, Zara Larsson eller Magdalena Andersson, för att sedan sälja dockorna med vinstintresse? Jag förstår det som att man inte har upphovsrätt till sitt eget utseende.

Så, man skapar en helt egen design (utan att använda ett fotografi, etc... som skyddas av upphovsrättslagen) och sedan syr dockan själv för att till sist sälja den för profit. Vore detta tillåtet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Det är helt rätt att kändisar eller andra personer som avbildas inte har upphovsrätt till sitt utseende. Det är därmed tillåtet att avbilda andra personer genom att exempelvis skapa dockor, utan att du gör något upphovsrättsligt intrång om du skapar flera exemplar och sedan säljer dessa vidare.

Det som bör nämnas är det skydd som finns för fotografiska verk och fotografiska bilder eftersom upphovsmannen i sådana fall har upphovsrättsligt skydd gentemot avbildningar i alla dess former (1 § första stycket femte punkten URL och 49 a § URL). Motivet som sådant, det vill säga personen och hans/hennes utseende i detta fall, skyddas som sagt inte av upphovsrätten, utan det är det yttre uttrycket och formen som skyddas. Vid en direkt avbildning av exempelvis ett fotografiskt verk, oavsett konstform, skulle det därmed innebära ett intrång i upphovsmannens ensamrätt om exemplaret sedan ska säljas vidare (2 § URL). Det är dock inget intrång om ett verk skapas i fri anslutning till det ursprungliga verket om det nya verket skulle anses som nytt och självständigt (4 § andra stycket URL).

För att sammanfatta det hela skyddas inte en persons utseende av upphovsrätten och det är därmed tillåtet att avbilda en känd person genom att exempelvis skapa dockor. Det du bör ha i åtanke är om avbildningen görs direkt från ett annat fotografi, eftersom det fotografiet mest troligt är upphovsrättsligt skyddat. Om du avbildar personen utan att använda ett fotografi och gör det från din fantasi, precis som du skrev i din beskrivning, är det därmed inte något intrång i upphovsrätten. Skulle du trots allt behöva använda fotografier som hjälp, skulle jag rekommendera att kolla på många olika fotografier och fokusera på personens verkliga drag snarare än poser och liknande för att inte riskera att fastna i flera centrala delar av ett fotografi.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare