Får jag sälja husgeråd innan bouppteckningen är upprättad?

Min pappa har gått bort och jag och min syster ska enligt testamentet dela på all egendom förutom kapital som ska delas på totalt 6 personer. Får vi dela upp, tex möbler, innan bodelningen är klar? Om vi säger upp hans lägenhet och utflytt ska ske innan bodelningen är klar - hur gör man då? Säljer möbler och husgeråd eller måste vi flytta allt bohag till ett magasin? Mao - får vi dela upp de möbler/smycken/tavlor vi vill ha och sälja resten innan bodelning är klar?

Mvh

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom bouppteckningen får alla dödsbodelägare vetskap om den avlidnes tillgångar och skulder (20 kap. 4 § ärvdabalken). För att veta vilka tillgångar din far hade måste först en bodelning göras om han var gift eller levde i en samborelation där efterlevande sambo påkallat bodelning. Det innebär att ni inte kan sälja något innan eventuell bodelningen är klar.

Vid bouppteckningen fastställs även vilka som är dödsbodelägare i dödsboet och personerna ska antecknas på bouppteckningshandlingen. Dödsbodelägarna kan efter upprättandet använda bouppteckningen som en legitimationshandling när de företräder boet. Bouppteckningen är alltså nödvändig för att ni ska kunna bevisa att de har rätt att sälja egendomen och säga upp lägenheten.

Skulle några uppgifter i bouppteckningen inte stämma överens med dödsboets verkliga tillgångar, eller om viss tillgång saknas, kan ansvar för bedrägeri och förskingring aktualiseras. Säljs något innan bouppteckningen upprättats finns även en risk att ni blir skylig att ersätta boet för eventuell skada som uppkommit till följd av försäljningen (18 kap. 6 § ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare