Får jag säga åt grannen att de betett sig illa?

Hej kan jag säga åt grannen om att de betett sig illa? Står på min egen gård och säger till.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns inget som hindrar dig från att berätta för din granne hur du uppfattar deras beteende. Du får dock inte uttrycka dig på ett förolämpande sätt i avsikt att såra din grannes självkänsla (exempelvis genom att uttala skällsord, skymfliga gester, spotta på personen etc.). Sådant beteende utgör nämligen förolämpning vilket är straffbart (5 kap 3 § brottsbalken). Så länge du uttrycker dig på ett sakligt och behärskat sätt finns det dock inget att oroa sig för.

Vänligen,

Malin GustavssonRådgivare