Får jag rensa ut min mors kläder innan bouppteckningen är gjord?

Får man rensa ut min mors kläder innan bouppteckningen är gjord.

Hon ville skänka bort dem till välgörenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi får gå in och kika i Ärvdabalken (ÄB) för att få svar på din fråga.

Dödsboet äger din mors egendom

När din mor gick bort uppstod ett dödsbo bestående av det som hon lämnade efter sig. Dödsboet räknas som en juridisk person tills det att arvskiftet är färdigt, vilket det ännu inte är då bouppteckningen inte är klar. Detta innebär t.ex. att dödsboet kan äga egendom och ingå avtal. Det är därför dödsboet som äger din mors egendom.

Dödsbodelägarna måste ta gemensamma beslut kring hur dödsboet ska hanteras

Det är dödsbodelägarna som ska ta hand om och sköta dödsboet. Dödsbodelägare kan vara den avlidnes efterlevande make, efterlevande sambo, arvingar eller de som enligt testamente ska få ta del av boet. Viktigt att nämna är att gifta par ärver före de gemensamma barnen. Detta innebär att om din far är i livet så ärver han din del efter din mor först, förutsatt att de var gifta. Du ärver då inte direkt, och är därför inte en dödsbodelägare. Du är dock en dödsbodelägare om du ska få ta del av ditt arv direkt (ÄB 3 kap 1 §). Med det sagt kan det med andra ord finnas flera dödsbodelägare. När det gäller beslut kring hur dödsboet ska hanteras så måste alla dödsbodelägare vara överens och ta gemensamma beslut (ÄB 18 kap 1 §).

Ni kan bli åtalade för bedrägeri eller förskingring om bouppteckningen inte stämmer

Det är också dödsbodelägarnas jobb att göra en bouppteckning. Vid bouppteckningen ska alla din mors tillgångar och skulder dokumenteras precis så som de var vid dödsfallet. Den som bäst känner till boet ska utses till bouppgivare. Denne ska sedan skriva under på heder och samvete att alla de uppgifter som finns i bouppteckningen är korrekta, samt att inget med flit har utelämnats (ÄB 20 kap 6 §). Bouppteckningen ska sedan skickas in för registrering hos Skatteverket (ÄB 20 kap 8 §). Ni kan bli åtalade för bedrägeri eller förskingring, om uppgifter i bouppteckningen skulle visa sig vara felaktiga.

Du får inte ta egendom ur dödsboet innan eventuella skulder har täckts

Det kan också vara så att din mor har eventuella borgenärer. Det är helt enkelt personer som din mor skyldig skulder. Det kan bli svårt att avgöra om din mors skulder kan komma att täckas av hennes tillgångar, om saker tas ur dödsboet innan bouppteckningen är färdig. Ingenting får därför tas ut dödsboet, innan eventuella skulder är betalda. Du kan komma att behöva föra tillbaka egendom till dödsboet, eller ersätta egendomens värde, om det skulle hända. Man vill med andra ord skydda eventuella borgenärers rättigheter (ÄB 18 kap 6 § och 22 kap 1 §).

Sammanfattning

Du är som arvinge eventuellt en dödsbodelägare till din mors dödsbo. Det kan hända att dödsboet har flera dödsbodelägare, och alla dessa måste komma överens vid olika beslut. Det är dödsbodelägarnas jobb att göra en bouppteckning. Risken finns att ni blir anklagade för bedrägeri eller förskingring, om bouppteckningen inte stämmer överens med det som fanns kvar vid din mors dödsfall.

Egendom får inte heller tas ur dödsboet om det finns eventuella skulder som först måste täckas, och detta sätter borgenärernas rättigheter på spel. Du kan då behöva föra tillbaka egendomen till dödsboet, eller ersätta dess värde.

Mina råd till dig

Jag skulle alltså råda dig att inte rensa ut din mors kläder innan det att bouppteckningen är färdig. Jag skulle rekommendera dig att göra skänka bort kläderna först efter det att arvskiftet är klart.

Du är varmt välkommen att boka tid hos våra duktiga jurister på info@lawline.se, för att få mer ingående hjälp i frågan angående vad du får och inte får göra innan en bouppteckning.

Tills vidare önskar jag dig lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare