FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/12/2022

Får jag köpa och använda rökbomber samt bengaler?

Hejsan, jag har tänkt att jag skulle beställa hem lite rökbomber och bengaler från eu hur ser detta ut enligt lagen då både rökbomber och bengaler inte är något olagligt att inneha?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att köp och innehav av rökbomber och bengaler anses i sig inte vara olagligt. Det som däremot kan vara olagligt i vissa fall är själva användningen av dem. Användningen av dem anses nämligen olaglig om brukandet kan med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebära en risk för att skada orsakas på person eller egendom (3 kap. 7 § första stycket ordningslagen). Undantag föreligger dock om man fått tillstånd från Polisen att använda det.

Motsatsvis innebär det alltså att om användingen med det hänsyn till det ovan anförda inte kan anses innebära risk för person och egendom så har man även utan polisens tillstånd rätt att använda rökbomber och bengaler. Detta förutsätter dock att det inte finns kommunala föreskrifter som säger annat (3 kap. 9 § ordningslagen). Finns det kommunala föreskrifter som säger annat så är det vad som står däri som gäller.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att kolla med den kommun i vilken du tänkt använda pyrotekniken och se om det finns särskilda föreskrifter som kommunen utfärdat om användning av pyroteknik för att på så sätt se om särskilda regler gäller där. Men som sagt själva innehavet och köpet av pyrotekniken kan inte anses olagligt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare