FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/05/2021

Får jag inneha kniv ute i skogen?

Hej,har en fråga ang skog och kniv,

Nu är det så att jag och min familj ska flytta till ett hus mitt inne i skogen vid en sjö,det finns gott om djur, rådjur, vildsvin mm,får jag ha en större kniv typ Bowie kniv när jag och tösen kommer vandra mycket i skogen,tänker mest om man möter på vildsvin mm för försvar?? Givetvis är en kniv i skogen alltid bra och ha för olika ändamål, tälja osv, tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1 § knivlagen är det förbjudet att bära kniv på allmän plats. Högsta domstolen har i NJA 2016 s. 30 angett att det inte alltid är förbjudet att inneha kniv på allmän plats. I avgörandet som meddelades av Högsta domstolen angavs att det är tillåtet att inneha kniv på ett sätt som framstår som rimligt och naturligt. Detta undantag härleds från 1 § 2 st. knivlagen som anger att förbudet inte gäller när innehavet av kniv, av olika anledningar, anses vara befogat. I NJA 2016 s. 30 angavs bland annat att jägare och annat friluftsfolk kan inneha kniv på ett sätt som framstår som naturligt.

Sammanfattningsvis finns det inget absolut förbud mot att inneha kniv och det kan absolut falla sig naturligt att bära kniv ute i skogen. Knivlagen anger inget krav på hur stor eller liten kniven ska vara. Vad som är viktigt att komma ihåg är helt enkelt att innehavet av kniven ska var befogat. Frågan om innehavet är befogat eller inte kan påverkas av vilken typ av kniv det är fråga om.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss. Du kan boka tid på Lawlines hemsida (https://lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare