Får jag hyra ut min hyresrätt till min son i andra hand?

Hej !

Jag har en fråga gällande hyra ut i andrahand. Jag bor med min man och vuxna barn. Stått i stockholms bostadförmedlings kö. Jag tackat ja till en tvåa, varit på visningen och tackat ja till lägenheten. Frågan är Får jag hyra ut den i andrahand till min son som har en fast inkomst, och står i bostadskö i minst 4 år. Och jag försätter bo kvar i nuvarande bostad/hyresrätt med min man? Som idag jag och min man både står på hyras kontrakten

( nuvarande lägenhet) hans namn står först på hyreskontraktet!

Får BARA jag måste sage upp den nuvarande kontrakt och inte min man?

Jag vill inte hamna i problem, nånting som mot reglar och lagar.

Tacksam om ni hjälper med med detta komplicerade fråga/frågor.

Tack på förhand

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När får jag hyra ut i andra hand?

När det gäller att hyra ut en hyresrätt i andra hand så gäller i första hand att det krävs hyresvärdens godkännande (12 kap. 39 § jordabalk). Om man inte får hyresvärdens godkännande kan man ansöka hos hyresnämnden. Hyresnämnden ska lämna tillstånd till uthyrningen om vissa särskilda skäl föreligger. Sådana skäl kan vara t.ex. tillfälliga studier på annan ort, längre utlandsvistelse eller p.g.a. sjukdom m.m. (12 kap. 40 § jordabalk).

Om jag hyr ut i andra hand utan tillstånd?

Om man hyr ut sin hyresrättslägenhet i andra hand utan tillstånd kan det leda till förverkande, det betyder att hyresvärden har rätt att säga upp hyreskontraktet i förtid (12 kap. 42 § tredje punkten, jordabalk).

Så innan du hyr ut lägenheten till din son i andra hand så borde du kontakta din hyresvärd för att få ett tillstånd, annars riskerar du att bli av med hyreskontraktet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare