Får jag ha inneboende när jag hyr i andra hand?

Hej! Jag och mina två kompisar hyr en lägenhet (hyresrätt) i 2:a hand då 1:a handsinnehavaren testar samboskap i ett år. Jag står på kontraktet. Lägenheten har fyra rum. Nu säger 1:a-handkontraktinnehavaren att hyresvärden inte gillar att vi är ett "kollektiv" som bor där och att de andra två förutom jag måste flytta. Hur ser våra rättigheter ut i detta fallet? Har jag samma rättigheter till inneboende som en person med ett förstahandskontrakt? Vad är skillnaden mellan att han som har 1:a handskontraktet bodde där innan med sina två barn? Kan hyresvärden kräva tillbaka lägenheten från 1:a handskontrakteraren bara för att de "inte gillar att vi bor tre kompisar" där? Vi är lugna och skötsamma och har inte fått några klagomål.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vilka rättigheter du och dina vänner har som andrahandshyresgäster och inneboende när hyresvärden godkänt andrahandsuthyrningen av lägenheten till dig. Som jag förstår det framgick det dock inte för hyresvärden att ni skulle bo tre stycken i lägenheten.

När någon hyr ut i andra hand är denne som förstahandshyresgäst ansvarig gentemot hyresvärden för vad som händer i lägenheten. Ni ansvarar endast gentemot förstahandshyresgästen för det som finns reglerat i ert hyreskontrakt. Vilka rättigheter du har är alltså väldigt beroende av hur ditt avtal med förstahandshyresgästen ser ut. Regleras ingenting i avtalet om hur många personer som får bo i lägenheten har ju rätt att ha inneboende utan förstahandshyresgästens godkännande.

Det är svårt för mig att ge något klart och tydligt svar på din fråga utan att veta mer om omständigheterna i just ditt fall. Generellt sett så kan hyresvärdar ha vissa villkor för sina tillstånd att hyra ut i andra hand, exempelvis hur många personer som får bo i lägenheten, som även gäller förstahandshyresgäster. Så om hyresvärdens godkännande kom med villkoret att bara ett visst antal personer fick bo där kan det bli problematiskt för dina vänner att bo kvar, eftersom förstahandshyresgästen då bryter mot sitt kontrakt genom att låta er alla bo där. Ha även i åtanke att förstahandshyresgästen kan välja att säga upp kontraktet med dig om han känner sig osäker på att ta ansvar för er allihop gentemot sin hyresvärd. Som andrahandshyresgäst har du nämligen inget besittningsskydd förrän efter två år, vilket innebär att förstahandshyresgästen kan säga upp ert kontrakt utan någon egentlig anledning.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare