FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/07/2017

Får jag fotografera polisbilar?

Hej

Jag är intresserad av Polisens alla olika fordon.

Är det på något sätt olagligt att åka till polishuset och fotografera polisbilarna som står parkerade utanför?

Jag vet att man ej får fotografera skyddsobjekt vilket polishuset troligtvis är, men bilarna?

Det gäller både de målade samt civila fordonen. Kan de avvisa mig om jag tar 3-4 bilder på en bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du får fotografera vem och vad som helst på allmän plats eller på egen mark för eget bruk. Du får inte fotografera på platser där det är tydligt skyltat, samt skyddsobjekt vilket kan vara både civila och militära anläggningar.

Annat gäller vid publicering av bilder. Då är du ensam ansvarig och måste följa lagen om upphovsrätt.

Länk till bra artikel om vad som gäller: fotosidan.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare