Kan jag använda en upphovsrättsligt skyddad seriefigur?

Hej,

Jag vill trycka upp figuren Lobo Howler på en barn t-shirt till min sons födelsedag. Figuren kommer från Supermonster på Netflix. Får jag trycka den utan att bryta mot några rättigheter?

Tack på förhand!

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Figurerna skyddas sannolikt som konstnärliga verk enligt lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Enligt URL uppstår en ensamrätt för konstnärliga verk genom att verket skapas enligt 1 § URL. Enbart upphovsmannen har rätt att förfoga över verket och framställa exemplar av verket, 2 § URL.

Enligt 12 § URL är det ändå tillåtet att göra en framställning för privat bruk av offentliggjorda verk. Med privat bruk menas att kopian enbart får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen. Det spelar med andra ord inte någon roll för bedömningen om du gör trycket som privat person eller inte, det som är avgörande är vem du offentliggör t-shirten för.

Eftersom du trycker tröjorna till ditt barn är framställningen av verket för privat bruk vilket är lagligt enligt 12 § URL. Skjortan får dock inte användas för något annat ändamål än för privat bruk vilket i princip innebär att skjortan inte kan användas utanför hemmet.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare