Får jag byta lås i min hyresrätt och inte lämna ut nyckel?

Hej! Jag behöver hjälp med att tolka mitt hyresavtal.

Det är så att jag alltid byter låscylinder till en högt säkerhetsklassad cylinder på alla hyresrätter och bostäder jag har haft och återställer den gamla i befintligt skick och utan åverkan när jag flyttar ut. Nu är det såhär att på min nya bostad står det att dem ska ha nyckel till min lägenhet, vilket jag inte känner mig trygg med. Jag känner inte att det är lämpligt att hyresvärden ska ha nyckel in till min lägenhet och kunna klampa in där lite hursomhelst.

Såhär står det i kontraktet.

1§ Hyresgästen medger hyresvärden rätt att inneha reservnyckel till lägenheten.

Får jag ändå byta lås och inte lämna ut en nyckel? och är detta en skälig grund för uppsägning av mitt hyresavtal

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen där hyra behandlas framgår det att hyresvärden har rätt till tillträde av lägenhet som den hyr ut. Om du inte skulle ge hyresvärden tillträde till lägenheten, exempelvis genom att byta ut låset och inte lämna ut en nyckel har hyresvärden lite olika hjälpmedel att ta till. (12 kap. 26 § 1 stycket. & 5 stycket. Jordabalken)

Hyresvärden kan kontakta kronofogdemyndigheten som får meddela särskild handräckning. Läs gärna mer om detta.

Jag skulle rekommendera att du pratar med din hyresvärd om du känner dig otrygg med den.

Kontakta gärna oss igen om du har fler frågor!

Oskar ForsbergRådgivare