FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/03/2019

Får jag bara ha en bil på min hyrda parkeringsplats?

Hej!

Har ett parkeringsbolag rätt att ställa krav på att man på sin egna hyrda parkeringsplats endast får ha en registrerad bil? De menar på att man inte kan ställa någon annan bil där, utan bara den man har registrerad på platsen. Detta blir stora problem för mig då jag kör flera olika bilar! Om jag hyr en plats måste väl jag ha rätt att ställa vad jag vill där?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt finns en långtgående avtalsrätt. Avtalsrätten innebär att du och parkeringsbolaget i princip (inom rättsliga ramar) kan avtala om vad ni vill. Det innebär även att ni kan avtala om att hyran av parkeringsplats avser endast en bil med ett visst registreringsnummer.

Om det i det avtal du och parkeringsföretaget ingått stadgas att parkeringsplatsen endast gäller ett visst registreringsnummer så är det vad ni avtalat om. Det finns inga bestämmelser som förbjuder ett sådant avtal. Det går att jämka avtal med stöd av generalklausulen i avtalslagen (36 § avtalslagen). Däremot är det tveksamt att ett villkor som det du beskriver skulle anses vara oskäligt. Mig veterligen är det ganska vanligt att en hyrd parkeringsplats knyts till ett visst registreringsnummer. Däremot finns det ofta möjlighet att avtala om att man ska ha möjlighet att knyta mer än ett registreringsnummer till parkeringsplatsen. Min rekommendation är att du lyfter frågan med parkeringsbolaget.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare