Får jag använda någon annans varumärke på mina produkter?

Hej!

Jag undrar hur det fungerar kring att trycka upp etiketter av ett befintligt parfymärke , exempelvis, si giorgio Armani. Behöver jag kontakta det varumärket innan för att trycka etiketter eller hur fungerar det om man vill ha deras märke fast på en annan flaska som inte rör deras parfym. Vad behöver jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är av immaterialrättslig karaktär och berör främst varumärkesrätten. I varumärkeslagen (VML) finns bestämmelser om detta.

Varumärkesintrång

Det är möjligt att parfymmärket är varumärkesskyddat, det medför i så fall att varumärkesinnehavaren har ensamrätt till varumärkets användning. Ensamrätten innebär att innehavaren måste godkänna att någon annan använder varumärket. Användning av ett varumärke innebär att t ex förse en produkt med varumärket, saluföra produkten eller att marknadsföra den (1 kap. 10 § andra stycket VML). De flesta stora företaget har varumärkesskydd antingen genom att de har registrerat varumärket eller att det är inarbetat (1 kap. 6 och 7 § VML). I Patent- och registreringsverkets varumärkesregister kan man se vilka varumärken som är skyddade. Ett varumärke kan bestå av många olika tecken, exempelvis ord, figurer, färger och former (1 kap. 4 § 2 stycket VML). Just en sådan etikett med Si Giorgio Armani loggan kan därför med all sannolikhet utgöra ett skyddat varumärke och om du förser parfymflaskor med varumärket kan du således begå varumärkesintrång. En förutsättning är att någon av punkterna 1–3 i 1 kap. 10 § VML är uppfyllda. Punkt tre kan bli aktuell i din situation och avser fallet då någon använder ett varumärke som är identiskt med eller liknar ett känt varumärke och användningen drar otillbörlig fördel av varumärkets kommersiella renommé; i praktiken avser det situationen då någon kopierar ett känt företags varumärke för egen vinning. Det spelar ingen roll att parfymen i flaskan inte är deras utan det är tillräckligt att logotypen är identisk eller liknande och att du förser en annan produkt med den.

Slutsats

Att förse parfymflaskorna med Giorgio Armanis logotyp kan utgöra varumärkesintrång om du avser att använda parfymmärket i näringsverksamhet, till exempel att saluföra dem. Du bör därför kontakta företaget och höra med dem om du får lov att använda deras varumärke.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare