Får inte tillbaka handpenning vid exekutiv auktion

HEJ . MIN DOTTER FICK LÅNELÖFTE PÅ 1700000 KR. PGA. BOSTADSKÖP I EN EXEKUTIV AUKTION ...HON BETALADE HANDPENNINGEN PÅ 170000 KR. MEN SENARE BANKEN DROG SIG UR :( SÅ KÖPET KUNDE INTE GENOMFÖRAS. KRONOFOGDEN BEHÖLL HENNES PENGAR :( NU BOSTADEN ÄR SÅLD FÖR 1230000 OCH DEM SOM KÖPTE ,HAR OCKSÅ BETALT HANDPENNING PÅ 123000 KR. JAG SKULLE VILJA FRÅGA ER : VAD SKALL HÄNDA MED HENNES HANDPENNING , EVENTUELLT HUR GÅR MAN TILL VÄGA FÖR ATT FÅ TILLBAKA PENGARNA ? MVH :B

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om hela beloppet inte betalas senast ett visst datum har Kronofogdemyndigheten rätt att behålla handpenningen. Bostaden i det här fallet såldes till ett lägre belopp än det din dotter skulle ha betalat, handpenning används då till att täcka mellanskillnaden. Handpenningen kan även användas för de extra kostnader som en ny försäljning innebär.

Ett lånelöfte är tyvärr inte bindande. Om låntagarens ekonomiska situation förändras eller om den bostad låntagaren vill köpa inte utgör tillräcklig säkerhet för lånet kan banken besluta att lånet inte kan beviljas.

Ett tips är att ni hör av er till konsumenternas.se, de erbjuder gratis vägledning i frågor om bl.a. banklån.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare