Får inkassobolag lämna ärende till Kronofogden för att jag missat en betalning?

Jag hade en skuld på Inkasso Marginal i flers år som jag betalde av på, nu missade jag en faktura, så nu har dom skickat de till fogden och vägrar återkalla ärendet och att jag får fortsätta min avbetalning, har pratat med dom ett antal ggr men tvärt NEJ säger dom, nu är de att jag har bara sjukpension att leva på ändå ska dom ta pengar, jag kommer inte att kunna hämta mina mediciner, kan Inkasso marginal neka att återkalla ärendet efter att jag missat 1 betalning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att haft en skuld som du, istället för att betala hela på en gång när den förföll, fått tillstånd att delbetala till inkassobolaget. När du nu missat att följa betalningsplanen har inkassobolaget återkallat betalningsplanen och skickat hela skulden till Kronofogden. Rent juridiskt är inkassobolaget inte skyldigt att återkalla ärendet, i princip hade företaget haft rätt att skicka skulden till Kronofogden redan för flera år sedan. Däremot har de inte gjort det då ni kommit överens om en avbetalningsplan. Då du misskött betalningsplanen (genom att du missat att betala) ligger det inom deras rätt att skicka skulden till Kronofogden.

Min rekommendation är att du försöker kontakta inkassobolaget och komma överens med dem. De har rent juridiskt ingen skyldighet att återkalla ärendet.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare