FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/12/2018

Får icke-anställd hos parkeringsbolag skriva en parkeringsbot?

Hej, har en fråga då jag börjar misstro parkeringsbolag.

Fick en bot, där de dels skrev att jag blockerade en garage infart (vilket jag ej gjorde, den infarten var mer än 20 meter bort), när påminnelsen kom kom den med annan orsak. Den som skrev ut boten var en medlem i den brf'en där jag parkerat, och denna skrev ut en handskriven lapp från parkeringsbolagets lappar. Får man göra på det sättet? personen som skrev är eller var inte anställd av denna firma så vitt jag vet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om personen inte är anställd hos parkeringsbolaget får denne inte skriva en parkeringsbot. Den riskerar dessutom att göra sig skyldig till 1) Bedrägeri alternativt 2) Urkundsförfalskning.

1) Bedrägeri: För att brottet bedrägeri ska aktualiseras krävs det att handlingen innebär vinning för personen som vidtar den. Står till exempel betalningsuppgifter eller dylikt på parkeringsboten så kan det anses vara uppfyllt, 9 kap. 1 § Brottsbalken.

2) Urkundsförfalskning: Urkundsförfalskning regleras i 14 kap. 1 § Brottsbalken och innebär att man obehörigen framställer en falsk urkund eller ändrar på en äkta urkund. Det finns flera exempel på vad som klassas som en urkund och i rättsfallet NJA 1972 s. 643 ansågs en ändrad parkeringsbot utgöra en sådan.

Sammanfattningsvis är det alltså olagligt att upplåta en parkeringsbot utan att ha befogenheten för det. Mitt råd till dig blir därför att polisanmäla händelsen.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare