Får hyresvärden säga upp mitt andrahandskontrakt på en bostadsrätt för att en familjemedlem ska kunna bo där?

Hej! Jag hyrde en bostadsrätt i andrahand i nästan ett år men blev för ett par månader sedan uppsagd för att hyresvärden själv ville bo i lägenheten. Några månader senare får jag höra från min före detta granne, som jag träffade på stan av en slump, att hyresvärden har fortsatt att hyra bostadsrätten i andrahand men nu till hyresvärdens egna syster. Har jag några rättigheter att få tillbaka lägenheten i detta fallet? Jag vill ju såklart bo kvar där i totalt 2 år, men tycker inte att det känns rättvist att hon säger upp mig för att sedan fortsätta hyra ut lägenheten i andrahand till sin syster. Kontraktet mellan mig & hyresvärden var skrivet på totalt 2 år och föreningen har också skriftligen godkänt en uthyrning i andrahand 2 år. Jag blev uppsagt efter 8 månader systern som nu hyr lägenheten står inte som delägare av lägenheten.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du hyrde en bostadsrätt i andra hand har du inte riktigt samma rättigheter som om du hade hyrt en lägenhet i första hand, då du saknar så kallat besittningsskydd. Att ha besittningsskydd innebär att hyresvärden inte får säga upp hyresavtalet om inte hyresgästen förverkar sin rätt. Att hyresrätten förverkas innebär att hyresgästen bryter mot avtalet på ett eller annat sätt, exempelvis genom att inte betala hyran eller förstöra sådant som tillhör lägenheten.

När man som du hyr en bostadsrätt i andra hand blir reglerna i lag om uthyrning av egen bostad tillämpliga. Lagen började gälla den 1 januari 2013, men eftersom du bara bott i lägenheten ett år utgår jag ifrån att avtalet skrevs efter detta.

I lagen regleras att hyresvärden har rätt att säga upp avtalet utan att hyresrätten förverkas, och detta gäller även om avtalet ingåtts för bestämd tid, som ni gjort (3 §). Din hyresvärd kan alltså fritt bestämma om denne vill säga upp avtalet med dig, oavsett anledning. Du har dock rätt till tre månaders uppsägningstid när avtalet sägs upp. Skulle det vara så att avtalet er emellan har villkor som är mer förmånliga för dig så ska dock avtalet gälla framför lagen.

Sammanfattningsvis så får hyresvärden utan hinder be dig flytta ut för att hennes syster ska kunna bo i lägenheten. Det är dock under förutsättning att ni inte avtalat om något annat.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare