Fråga om "normalt slitage" och rätt att innehålla deposition från hyreskontrakt

Hej.

Jag har varit inneboende hos en person, nu när jag har flyttat ut ska vi tillsammans titta på rummets kvalitet. Det är ett nyproducerat område och mitt rum är nyrenoverat. Det enda anmärkningsvärt som finns är normalt slitage enligt jordabalken kap. 12 i hyreslagen. Men jag och personen jag hyr av anser inte att repor efter möbler är normalt slitage, eller att märken efter tavlor ingår i normalt slitage. Så chansen är stor nu att jag inte får tillbaka min deposition på grund av det lilla minsta tecken av att jag använde rummet. Alltså helt felaktiga grunder.

Min fråga är: vad har jag för möjligheter när personen vägrar att ge tillbaka deposition? Vart ska jag vända mig? Vem är det som utreder dessa fall och kommer det kosta mycket?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline!

Jag tolkar det som att ni avtalat om att depositionen ska återbetalas när du ska flytta ut (även om du inte skrivit ut det), men att den som hyrt ut rummet inte vill lämna tillbaka depositionen för att täcka kostnader för att åtgärda sådana skador som inte ingår i "normalt slitage".

Vad är normalt slitage?

Av 12 kap. 24 § Jordabalken följer att hyresgästen har en vårdplikt. Om man inte uppfyller vårdplikten kan man bli skadeståndsskyldig. Av bestämmelsen följer att man inte kan bli skyldig att ersätta sådant som är "normalt slitage" som du är inne på. Det är alltså helt OK att spika och borra i väggar, att det blir fettfläckar i lägenheten, färgförändringar på köksbänkar eller fläckar/ märken på golv. Dessutom har du rätt enligt 12 kap. 24 a § Jordabalken att b.la tapetsera, måla och sätta upp tavlor.

Enligt det du beskriver anser jag inte att du brutit den vårdplikt som ni verkar ha avtalat om i hyreskontraktet och att du därför inte är skyldig att ersätta något. Därför har man ingen rätt att hålla inne på depositionen.

Vad kan du göra?

Om det nu är så att ni avtalet om att du ska få tillbaka depositionen och det inte föreligger "onormalt slitage" rör det sig om ett avtalsbrott (utifrån min bedömning, även jag inte kan uttala mig med full säkerhet eftersom jag inte känner till alla omständigheter).

Om du trots påtryckningar inte får tillbaka pengarna, måste du först "fastställa" skulden. Då får du ett bevis på att skulden existerar. Du kan göra detta genom att:

1. Väcka talan mot personen vid tingsrätten genom att skicka in en stämningsansökan (se www.domstol.se/tvist) 2. Ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (se http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html).

När skulden fastställts genom någon av dessa punkter kan få hjälp av kronofogden att driva in skulden. Detta kostar normalt 300 kr. (se http://www.kronofogden.se/Fabetalt.html)

Lawline RådgivareRådgivare