Får gemensamma bröstarvingar mer arv än barn från tidigare äktenskap?

Har en fråga gällande arv:

Min mor har gått bort nyligen och min far gick bort 2005. De var gifta och hade 2 gemensamma barn (jag och en avliden syster) Min mor har även sedan tidigare 2 barn.

Delas tillgångarna som finns kvar nu lika mellan min mors barn eller har gemensamma barn med tidigare avlidne make större arvslott? Tack på förhand! Mvh Cecilia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svensk arvsrätt bygger på bland annat principen om att skydda bröstarvingarnas rätt till arv från deras avlidna föräldrar. Med bröstarvinge avses arvlåtarens avkomlingar (barn, barnbarn m.m). När det finns flera bröstarvingar ska arvet delas lika mellan dessa. Dessa två utgångspunkter kommer till uttryck inom 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB), se både stycke 1 och 2. När det kommer till dina syskon från din mammas sida kommer alltså din mammas arv (kvarlåtenskapen av hennes tillgångar) delas jämt och lika mellan hennes bröstarvingar, dvs. både mellan dig och din syster men även mellan hennes barn från den tidigare äktenskapet. Detta förutsatt att ingen testamente finns.

Situationen för dig och din syster skiljer sig dock åt från din mammas barn från det tidigare äktenskapet. Detta förutsatt att din mamma ärvde din pappa när han dog 2005 med stöd utav makes arvsrätt. Denna rätt återfinns i 3 kap 1 § Ärvdabalken och ger uttryck för att den efterlevande makens ska ärva den avlidna framför de gemensamma barnen. Om din mamma tog över din pappas tillgångar vid hans dödsfall, är du och din syster bröstarvingar till båda två. Detta innebär att det arvet ni får kommer vara från både din mamma och din pappa. På så sätt kommer storleken av arvet från din mamma skilja sig åt mellan dig och din syster och dina syskon från det tidigare äktenskapet.

Hoppas detta svar var till hjälp! Uppkommer det fler frågor eller funderingar är du varm välkommer att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare